5 tips til deg som skal leie inn konsulenter
I disse dager starter mange konsulenter innen teknologi og design opp hos nye kunder. Men hva skal til for at samarbeidet blir så bra som mulig?
Jeg har vært der selv, samt coachet en rekke konsulenter, og vet at dette IKKE kommer helt av seg selv.
Så her er 5 ting du som konsulentkunde kan ha i bakhodet:
1️⃣ Bli kjent med den enkelte
En konsulent er ikke en hyllevare produsert på samlebånd. Du får inn en *unik fagperson* som kanskje jobber og tenker på andre måte enn konsulenter du har vært borti før.
Ta deg tid til å bli godt kjent, og snakk om ting som stikker litt dypere enn det faglige: Hvordan liker du best å jobbe? Hva motiverer deg? Hva stresser deg?
2️⃣ Snakk om forventninger
Når samarbeid går på trynet, er dette ofte årsaken (oh yeah, I know):
Konsulenten trodde noe og gjorde sitt beste. Du forventet noe annet, og ble skikkelig skuffet. Saken er at dere har begge gjort antagelser som dere ikke har sjekket ut med hverandre.
Mange konsulenter synes det er ubehagelig å spørre om forventninger. Som kunde bør du gjøre slike avklaringer til en naturlig del både av oppstarten, og i innsjekker underveis.
3️⃣ Vær tilgjengelig
Selv om du har leid inn en selvgående seniorkonsulent, trenger alle tid til å bli kjent med organisasjonen, kulturen og arbeidsformen hos dere – for ikke å snakke om det faglige domenet.
Mange konsulenter ønsker å komme raskt opp i fart, og det å være tilgjengelig for å dele informasjon og svare på spørsmål i denne fasen er virkelig vinn-vinn.
4️⃣ Tål å bli utfordret
Du har hyret inn friske, eksterne øyne som garantert vil se ting som kan forbedres i både arbeidsprosesser og løsninger.
Vær klar og åpen for nye innspill, ikke møt dette med surmuling og forsvar. Det kan drepe en engasjert konsulents gnist på 1-2-3.
5️⃣ Bygg team – senk skuldre
I den tradisjonelle måten å tenke på, kommer konsulenten inn som en soloekspert som skal finne problemet og løse det.
Ifølge Edgar Scheins bok “Humble Consulting”, er dette kun mulig ved enkle, avgrensede problemer.
Jo mer komplekse problemer, jo viktigere er det at det at dere jobber utforskende, som et team – og finner løsninger sammen. Konsulenten kan umulig ha alle svarene alene, og leverer langt bedre når dere jobber på denne måten.