Workshoppakke for team:

Egenomsorg på jobb

 

Få oppskrift på 4 miniworkshoper dere gjennomføre selv. Jobb praktisk med temaer som kan gjøre arbeidsdagen bedre: Prioriteringer, pauser, avkobling etter jobb og mentale tidstyver. 

Uten fluff og vanskelig fagspråk.
100 prosent skjermfritt.

Disse workshopene trenger vi hos oss!

Passer for:

Fagmiljøer som vil forebygge utbrenthet, og hjelpe medarbeiderne med å ta vare på seg selv og hverandre. 

Passer til: 

Kan gjennomføres som 4 små workshoper, eller brukes i sin helhet på en lengre samling (1-2 dager).

Varighet:

Hver miniworkshop tar 1-2 timer,
avheng av hvor mange dere er. De kan også brukes samlet som et heldagsopplegg.

Bruk tiden godt når dere er samlet!

 

Hvordan skal dere bruke teammøtene framover? Hva skal dere fylle neste avdelingsseminar eller fagdag med?

Snakk om noe som

  • er viktig og nært for hver enkelt, som de føler på kroppen hver eneste arbeidsdag
  • kan være vanskelig å sette ord på, fordi det kanskje ikke blir sett på som helt akseptabelt i jobbsammenheng
  • kan utgjøre en forskjell både for den enkeltes helse og trivsel, for teamets prestasjoner og for virksomhetens resultater

Snakk om temaet egenomsorg på jobb!

 

Hvorfor er dette viktig? 


Statistikkene fra arbeidslivet er dystre:
 Tallet på sykemeldinger knyttet til mental helse øker. Stadig flere blir utbrente. 

Det å ta vare på deg selv eller er ikke et ansvar du kan overlate til lederen din, eller bare drive med på fritiden. 

Det er noe du selv bør være bevisst på også på jobb, hver eneste arbeidsdag, året rundt.

Det er også noe dere som team, ledergruppe og arbeidsplass bør sette på agendaen, skape aksept for og hjelpe hverandre med.

Disse temaene snakkes ofte om på lukkede møterom, på legekontorer eller i NAV-møter. Da er det ofte litt seint. Tiden er inne for å ta opp disse tingene i fellesskap.

Slik fungerer det 

Jeg har gjort det enkelt for dere, og laget en workshoppakke dere kan gjennomføre på på egenhånd.

Den inneholder

  • stegvise oppskrifter på 4 miniworkshoper, med temaene prioritering, pauser, avkobling fra jobb og mentale tidstyver
  • en kort introtekst for hver tema, etterfulgt av skreddersydde spørsmål 
  • et praktisk arbeidshefte deltakerne kan skrive direkte inn i 
  • en egen guide til deg som skal lede workshopen 

Workshoppakken kan gjennomføres uten presentasjoner og datamaskiner. Hva med å ta disse samtalene under et godt måltid, eller rundt et knitrende bål? 

 

Målet med workshopene 


Opplegget er utformet for å

  • gjøre det lett å snakke om dette viktige temaet der du jobber
  • røske opp i myter og fastgrodde vaner om hva som er innafor og ikke på din arbeidsplass
  • gjøre det enklere å ta vare på hverandre og sammen bygge et bærekraftig arbeidsmiljø 
  • øke bevisstheten rundt hvordan det står til med egenomsorgen til hver enkelt i dag
  • få opp nye ideer som dere kan teste ut og lære av

Guide til deg som er  workshopleder

 

Har du erfaring med å lede møter og workshoper på en strukturert og inkluderende måte, kan du selv lede disse 4 miniworkshopene.

Du får et eget hefte som hjelper deg i gang, med tips om

  • tidsbruk og forberedelser  
  • hvordan du setter gode rammer og skaper trygghet for deltakerne
  • hvordan du kan håndtere din egen (dobbelt)rolle som fasilitator og teammedlem
  • teknikker for å få alle deltakerne til å snakke cirka like mye
  • hvordan du kan runde av workshopene på en god måte 
  •  
Ja, disse workskhopene trenger vi hos oss!

Priser og praktisk info 

  • For 1-5 deltakere er pakkeprisen 500 kroner + mva.

  • For 6-10 deltakere er pakkeprisen 1000 kroner + mva.

  • For 10-15 deltake er pakkeprisen 1500 kroner + mva. 

  • Blir dere flere enn 15? Ta kontakt på [email protected].

Du velger antall deltakere i bestillingsskjemaet. 


Hva får du?

Prisen inkluderer et arbeidshefte med introduksjonstekster og oppgaver for 4 miniworkshoper, samt en guide med tips til deg som skal lede workshopene. Du printer selv ut det antallet som skal brukes.

Når får du det?
Du får materialet tilsendt få minutter etter at du har sendt inn bestillingsskjemaet. Fakturaen kommer i løpet av noen dager.

Betingelser
Materialet skal kun brukes av det antall deltakere du oppgir. Det skal ikke deles med andre, verken internt eller eksternt. 

Noe du lurer på?
Send en e-post til [email protected]

Bestill workshoppakken

til ditt team 

 

Send inn skjemaet, så får du tilsendt materialet
innen få minutter. 

Mer om innholdet 

 

De 4 miniworkshopene tar for seg ulike innfallsvinkler til temaet egenomsorg.

1. Prioritering: Ta på deg din egen oksygenmaske før du hjelper andre. 
Er det egoistisk å ta vare på deg selv i jobbsammenheng, eller er det nødvendig for å gjøre en god jobb? Hva hindrer deg i å gjøre dette, hva gjør dere alt i dag, og er det noen nye grep du og dere kan gjøre?

2. Pauser: Ta helpauser, ikke halvpauser.
Hva kjennetegner egentlig en god pause, og hvorfor er dette så viktig? Har du gode pauser i dag, eller er det noe som hindrer deg i dette? Hva kan du og dere gjøre framover for å øke kvalitetene på pausene? 

3. Avkobling: Ha en "motsatt verden" utenfor jobb
I hvilken grad klarer du å koble av etter jobb, og er det noe som gjør dette vanskelig? Hva gjør du når du virkelig får til å koble av, og har du gode tips du kan dele med kollegaene dine? 

4. Bli bevisst de mentale tidstyvene dine
Har du jobbtanker du går og "gnager" på, som tar opp unødvendig tankevirksomhet? Hvilke strategier har du mot dette, og hva kan dere lære av hverandre? 

Introduksjonstekstene er en blanding av observasjoner fra fagmiljøer jeg coacher, egne erfaringer og fagstoff. De er tidligere delt i sosiale medier, og har blitt lest av tusenvis. De har også blitt brukt på ledermøter, delt på intranett og sendt mellom kollegaer. 

Spørsmålene er nøye utformet basert på samtale- og prosessmetodikk. For hver tema legges det opp til både egenrefleksjon og felles samtale.

 

Om meg – Målfrid J. Ågotnes

 

Etter mange år som rådgiver, konsulent og leder i høytpresterende fagmiljøer, startet jeg Prosessarbeid AS i 2021.

Bedriften ble til fordi jeg mener nøkkelen til suksess er et mer menneskelig og meningsfullt arbeidsliv. 

Sagt med andre ord: Har folk det bra på jobb og i livet, får de til mer. 

Jeg er utdannet i relasjonsledelse i organisasjoner, prestasjonsledelse, gestaltterapi og kommunikasjon, samt sertifisert Agile Team Coach, trener i Kjernekvadranten samt veileder i en metode for utbrente.

Jeg har ledet hundrevis av workshoper, og er på mitt beste når jeg får mennesker til å reflektere, få ny innsikt og lære. Mitt varemerke er å få folk til å føle seg trygge og bli engasjerte på kort tid.